اخبار و مقالات

سینوزیت در کودکان

سینوزیت در کودکان علایم سینوزیت معمولا به شکل گرفتگی یا ترشح بینی ، سر درد یا درد صورت است. سینوسها در واقع محفظه های هوایی در اطراف بینی، داخل بینی و در ناحیه پیشانی هستند. لایه داخلی سینوسها در حالت عادی موکوس کمی ترشح می کند ولی در زمان سینوزیت این لایه ضخیم شده و ترشحات آن بیشتر میشود و باعث انسداد و ترشح بینی میشود. سینوزیت معمولا به دنبال سرماخوردگی ایجاد میشود . علایم سینوزیت عبارتند از: سرفه، گرفتگی بینی، ترشح از بینی، تب ، سر درد ، درد یا تورم صورت، گلو درد ، بوی بد دهان. در چه مواردی مراجعه به پزشک ضروری است؟ اگر علایم آبریزش یا گرفتگی بینی در کودک بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد. تب بیشتر از ۳۹ درجه همراه ترشح چرکی از بینی بیشتر از ۳ یا ۴ روز. کودکی که در حال بهبودی از علایم سرماخوردگی بوده ولی ناگهان دچار تشدید علایم میشود. در چه مواردی مراجعه فوری به پزشک ضروری است؟ در مواردی که شک به عوارض سینوزیت داریم ، مثل : تب بیشتر از ۳۹ درجه ، درد شدید و ناگهانی در سر یا صورت، مشکل بینایی یا دوبینی ، گیجی و خواب آلودگی ، تورم و قرمزی اطراف یک یا هر دو چشم، تنفس مشکل ، سفتی گردن. برای سینوزیت چه درمان هایی را میتوان در منزل انجام داد؟ تسکین درد کودک با استامینوفن یا بروفن ولی هرگز از آسپیرین برای تسکین درد در کودکان زیر ۱۸ سال استفاده نکنید. استفاده از اسپری بینی کلرور سدیم یا سرم نرمال سالین جهت شست و شوی بینی نوشیدن مایعات فراوان و مایعات گرم که به رقیق شدن ترشحات موکوسی کمک میکند. درمان سینوزیت: اکثر موارد سینوزیت به علت ویروسها هستند و چون انتی بیوتیک روی ویروس ها اثری ندارد ، تجویز آنها بی فایده است. در بعضی موارد خاص با تجویز پزشک آنتی بیوتیک شروع می شود که باید حتما دوره درمان را کامل نمود. اگر ۳ روز بعد از شروع درمان علایم کودک بهتر نشد ، مراجعه مجدد به پزشک ضروری است.